Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores pædagogiske afsæt

Vi har stort fokus på børnenes socio-emotionelle udvikling. Det handler om, at barnet får en forståelse for sig selv i verden og lærer at se sig selv som en vigtig del af et fællesskab. Vi hjælper børnene med at kunne regulere deres eget følelsesliv, få venner og indgå i fællesskaberne.

Vi arbejder aktivt med relationsdannelse i hverdagen fokus på både voksnes samvær med børnene, børnenes interne relationer, og det at alle aktiviteter og hverdagsrutiner kan give anledning til udvikling og læring for barnet.

Vi har et værdisæt, som vi deler med de andre daginstitutioner i vores klynge, som fokuserer på mod, fællesskab, fordybelse, vedholdenhed og nysgerrighed - både i vores møde med børn og kollegaer. Vores personale møder børn og hinanden med et åbent sind og troen på, at vi kan udvikle os sammen.

Et trygt barn er som udgangspunkt et modigt barn, der kaster sig ud i nye oplevelser og indgår i nye fællesskaber med troen på, at de nok skal kunne klare det. Det er den slags børn, vi sender ud i verden hos Enghave Remise.

Den pædagogiske bagdør

Vi tilgår barnet og vores aktiviteter med afsæt i metoden "den pædagogiske bagdør". Den pædagogiske bagdør betyder, at et barn altid kan trække sig fra en aktivitet, eller at det pædagogiske personale kan ”bøje” aktiviteten for at sikre, at alle børn kan deltage ud fra givne ressourcer.

Herved styrker vi barnets forudsætning for deltagelse. Bagdøren kan også bruges som en ”time-out”, hvor barnet selv tager en pause eller det pædagogiske personale giver barnet en pause, hvorfra barnet senere kan træde ind i aktiviteten igen.

Foran, ved siden af og bagved

Som voksne sigter vi på at kunne gå forrest, ved siden af og bagved barnet.

Vi går forrest, når vi som voksne viser, hvordan man kan lege en leg eller deltage i en aktivitet.

Vi stiller os ved siden af barnet, følger dets initiativ, anerkender det og støtter ved behov.

Vi stiller os i baggrunden, når barnet viser, at det har mod på at øve sig på egen hånd. Vi følger på den måde barnets behov. Barnet ved, at der altid er en støttende voksen, samtidigt med at det har frihed til og mulighed for at udforske og udvikle sig efter egne ideer og nysgerrighed.