Hverdagen i Enghave Remise

I Enghave Remise er dagen præget af, at vi arbejder aktivt med bevægelse, krop og leg som en integreret del af alle vores aktiviteter. Det er vigtigt for os, at vi i vores arbejde ikke går på kompromis med barnets udvikling, men tænker alle vores temaer ind i en bevægelseskontekst og ser muligheder for læring gennem leg om vi så arbejder med sprog, kreativitet eller et af vores andre temaer.

Vi bruger genkendelighed som middel til at skabe tryghed, og planlægger aktiviteter og sammensætter børnegrupper til de daglige aktiviteter med fokus på at give børnene en overskuelig ramme at danne relationer i. Målet er at alle børn føler sig som en aktiv del af fællesskabet og oplever at blive set, hørt og anerkendt.

Morgen

Vi åbner 6.30 mandag til torsdag, og fredag åbner vi klokken 7. Der serveres morgenmad på vores åbnestue indtil 7.30. Omkring klokken 8.00 fordeler vi os ud på alle stuer.

Om morgenen har vi fokus på rolige aktiviteter, så alle får lov at lande og starte dagen roligt. Det er vigtigt for os, at alle børn kommer godt ind i huset, føler sig set og får en morgen hilsen, når de bliver afleveret. Det er også her du som forælder har mulighed for en kort snak med personalet og kan give et par ord med om, hvordan jeres morgen er forløbet.

Formiddag

Klokken 9 holder vi samling, hvor vi følger genkendelige rutiner, synger faste sange og snakker om dagen. Her spiser vi lidt brød eller frugt/grønt, hvorefter vi fordeler os ud i lege- og fokusgrupper med forskellige aktiviteter. Det kan for eksempel være, at vi går på legepladsen, bruger kroppen i tumlerummet/fællesrummet, går på tur i nærområdet til eksempelvis Banegaarden, biblioteket eller en gang imellem Zoologisk Have, er kreative, synger, danser eller leger på stuen.

Vi deler som udgangspunkt altid børnene op i mindre grupper. Det giver et større nærvær, ro og bedre betingelser for at fordybe sig. Vi bruger aktivt hverdagsrutiner som en base for det pædagogiske arbejde og ser udviklingspotentiale i alt fra pusling til boldlege. Overgange spiller ligeledes en stor rolle for os og vi sikrer, at barnet kender vores faste skemaer og ved, hvad dagen bringer.

Frokost

Klokken 11 serverer vi frokost, som ud fra principper om økologi, bæredygtighed og velsmag. Det pædagogiske måltid er et vigtigt samlingspunkt for os, hvor vi snakker om maden, hvad vi har lavet om formiddagen og hvad vi skal lave senere. Vi øver motoriske og sociale færdigheder, når vi hjælper med at rydde af, rækker skåle videre og lytter til hinandens fortællinger.

Efter frokost sover vuggestuebørnene, og de børnehavebørn der har brug for det, middagslur. Vi forsøger altid at tilgodese det enkelte barns søvnbehov og søvnmønster, og vi registrerer vuggestuebørnenes søvn i Aula. Resten af børnehavebørnene går efter frokost på legepladsen og leger boldlege, cykler, leger gemmeleg eller andet.

Eftermiddag

Klokken 14 eller i takt med, at børnene vågner, spiser vi eftermiddagsmad. Vi bruger aktivt eftermiddagen på leg og aktiviteter, hvor vi understøtter barnets egne initiativer og følger deres spor. Klokken 16 samler vi os på en stue eller vuggestuens legeplads, og der er fokus på, at vi siger pænt farvel til hinanden og overleverer information til jer forældre om, hvordan dagen er gået. Vi siger tak for i dag og på gensyn, og gør meget ud af, at vi får en god afslutning på dagen.

Vi lukker klokken 17.00 mandag til torsdag, og fredag lukker vi klokken 16.30.