Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i Enghave Remise

I børnenes hverdag bruger vi genkendelighed som middel til at skabe tryghed. Vi bruger aktivt hverdagsrutiner som en base for det pædagogiske arbejde og ser udviklingspotentiale i alt fra pusling til boldlege. Overgange spiller ligeledes en stor rolle for os, og vi sikrer, at barnet kender vores faste rutiner og ved, hvad dagen bringer.

Vi sammensætter små børnegrupper og planlægger aktiviteter med fokus på at give børnene en overskuelig ramme at danne relationer i.

Målet er, at alle børn føler sig som en aktiv del af fællesskabet og oplever at blive set, hørt og anerkendt.

Morgen

Vi åbner kl. 7, og der serveres morgenmad på vores åbnestue indtil 7.30. Omkring klokken 8 fordeler vi os ud på alle stuer.

Om morgenen har vi fokus på rolige aktiviteter, så alle får lov at lande og starte dagen roligt. Det er vigtigt for os, at alle børn kommer godt ind i huset, føler sig set og får en morgen hilsen, når de bliver afleveret. Det er også her du som forælder har mulighed for en kort snak med personalet og kan give et par ord med om, hvordan jeres morgen er forløbet. 

Formiddag

Kl. 9 holder vi samling, hvor vi følger genkendelige rutiner, synger faste sange og snakker om dagen. Her spiser vi lidt brød eller frugt/grønt, hvorefter vi fordeler os ud i lege- og fokusgrupper med forskellige aktiviteter.

Det kan for eksempel være, at vi går på legepladsen, bruger kroppen i fællesrummet, går på tur i nærområdet til eksempelvis Banegaarden, Karens Minde, biblioteket eller en gang imellem Zoologisk Have, er kreative, synger, danser eller leger på stuen.

Vi deler som udgangspunkt altid børnene op i mindre grupper. Det giver større nærvær, ro og bedre betingelser for at fordybe sig.

Frokost

Kl. 11 serverer vi frokost, som bliver lavet ud fra principper om økologi, bæredygtighed og velsmag.

Det pædagogiske måltid er et vigtigt samlingspunkt for os, hvor vi snakker om maden, hvad vi har lavet om formiddagen, og hvad vi skal lave senere. Vi øver motoriske og sociale færdigheder, når vi rækker skåle videre, lytter til hinandens fortællinger og hjælper med at rydde af.

Efter frokost sover vuggestuebørnene og de børnehavebørn, der har brug for det. Vi forsøger altid at tilgodese det enkelte barns søvnbehov og søvnmønster, og vi registrerer vuggestuebørnenes søvn i Aula. Resten af børnehavebørnene går efter frokost på legepladsen og leger fx boldlege, gemmeleg eller cykler.

Eftermiddag

Kl. 14 eller i takt med, at børnene vågner, spiser vi eftermiddagsmad.

Vi bruger aktivt eftermiddagen på leg og aktiviteter, hvor vi understøtter barnets egne initiativer og følger deres spor.

Kort før kl. 16 samler vi os på en stue eller vuggestuens legeplads, og der er fokus på, at vi siger pænt farvel til hinanden og overleverer information til jer forældre om, hvordan dagen er gået. Vi siger tak for i dag og på gensyn og gør meget ud af, at vi får en god afslutning på dagen.

Vi lukker klokken 16.45 mandag til torsdag, og fredag lukker vi klokken 16.30.