Mad og måltider

Måltiderne i Enghave Remise er meget mere end at få brændstof til kroppen.

Det er her, vi styrker børnenes sociale og personlige kompetencer samt har fokus på selvhjulpenhed og sprog. Når vi øver selvhjulpenhed, opfordrer vi barnet til selv at vælge pålæg, øse op, smøre madder og sende fade/skåle videre.

Det sproglige fokus kommer i spil gennem, at barnet lytter og fortæller om, hvad vi har lavet i dag, hvad vi spiser eller andre spændende ting. Vi opfordrer altid børnene til at give udtryk for behov under måltidet ved at spørge efter mere vand eller flere kartofler.

De sociale kompetencer og relationsdannelse styrker vi igennem, at barnet oplever at blive set og ser de andre børn ved eksempelvis at række skålene med mad videre. Vi lytter til hinanden og giver hinanden plads til at fortælle og dele oplevelser både omkring maden og de ting, vi har oplevet. Vi ønsker en god kultur, hvor kodeordene er samvær og fællesskab. En kultur der skal være underbyggende for, at vores børn senere i livet får gode vaner med hensyn til at spise sammen og gøre noget ud af det, man spiser.

Vi spiser kød i et begrænset omfang og har i stedet fokus på at få masser af grønt og bælgfrugter på tallerkenen. Vi har Guldmærket i økologi og spiser efter sæson, så vi altid får varieret, bæredygtig og lækker mad på tallerkenen. Vi tager højde for allergier ved fremvisning af en lægeattest.

Det samlende måltid

Måltidet er et vigtigt samlingspunkt i løbet af dagen. Det at spise sammen og være sammen om maden opfordrer børn til at smage på maden og være nysgerrige på ingredienser og smage. Vi spiser altid i vores grupper, og vi bruger måltidets samlende kraft og rutinerne omkring at spise sammen aktivt i vores hverdag.

Vi tænker meget i, at barnet har behov for at mestre hverdagsrutiner selv. Her er det oplagt for os at tænke bevægelse ind i måltidet, så vi træner færdigheder som det grovmotoriske i selv at kravle op på stolen, være med til at dække bordet eller rydde af samt det finmotoriske i at spise med bestik og tørre fingre af efter maden.

Vi tilbyder morgenmad, frokost, eftermiddagsmad og små måltider om formiddagen og sen eftermiddag, der alle laves af vores køkken.

Sukkerpolitik

Vi har en sukkerpolitik, der overordnet sigter mod at begrænse tilsat sukker og sukkersødede fødevarer i institutionen til daglig. Det betyder, at vi bruger sukker som krydderi i maden på lige fod med salt, men ellers som udgangspunkt ikke serverer sukkerholdig mad. Der gøres undtagelse ved særlige lejligheder som fastelavn og jul, hvor børnene får traditionsrelaterede lækkerier, men med begrænset sukkerindhold.

Vi elsker at fejre fødselsdage hos os og synes det er hyggeligt, at børnene har lidt med at dele ud.

Her opfordrer vi til, at det er sundere alternativer så som figenstænger, frugt eller bagværk uden tilsat sukker. Er du i tvivl, er du altid velkommen til at tage en snak med personalet på dit barns stue, så finder vi sammen et passende alternativ.