Hvem er vi?

Velkommen til Idrætsinstitutionen Enghave Remise! Vi er en integreret daginstitution, der oprindeligt har hørt til på grænsen mellem Vesterbro og Sydhavnen med boldbaner og sportshaller som vores nærmeste naboer. Da vi desværre har været udfordret af at vores fysiske rammer trængte til en gennemgående renovering, blev vi i 2023 genhuset i Sydhavnen på Scandiagade 102. Her deler vi nu matrikel med den integrerede institution Scandiagade, som vi har fået et godt og tæt samarbejde med, og som vi deler en meget stor spændende legeplads med.

Vi er normeret til 114 børn, heraf 66 børnehavebørn fordelt på 3 grupper og 48 vuggestuebørn fordelt på 4 grupper. Grundet et faldende børnetal i Københavns kommune, er vi for tiden ikke fyldt helt op, og vi har derfor valgt at samle vores nu 44 børnehavebørn på to stuer. Det har betydet at vi nu har ekstra kvadratmeter at boltre os på, da vi har valgt at indrette et stort bevægelsesrum så der er ekstra mulighed for at bruge hele kroppen indendørs også.

Vi har været certificeret idrætsinstitution siden 2021, og vi har løbende holdt os opdateret på viden om Idrætsaktiviteter. Vores rekruttering af medarbejdere har ligeledes fokus på en fælles glæde ved kropslig udfoldelse. Bevægelsesglæde er således fællesnævneren i alle vores aktiviteter, og alt fra vores pædagogiske aktiviteter og samarbejde med forældre og eksterne eksperter til vores indretning og fysiske rammer indbyder til at bruge kroppen og bevæge os gennem leg. Næste inspirationsdag har vi den 28. oktober 2024, hvor (BOB) - Børn og bevægelse, igen holder oplæg for os på vores oktober personalemøde.

Vores hus

Vi bor i et stort, rummeligt hus med god plads til at lege, udforske og bevæge sig. Vi har et alrum, hvor vi kan samles og samtidig har god plads til at fordele os og fordybe os i mindre grupper. Alle vores stuer er todelte, så vi har mulighed for at dele os op i mindre grupper. Det giver ligeledes en følelse af, at der altid er roligt i huset, fordi der er god plads omkring os.

Vi er så heldige at have et stort udendørsareal, der tæller egen legeplads til både børnehave og vuggestue, bålplads, balancebane, gynger, sandkasser og klatrestativer. Vores areal er inddelt i legezoner, der alle opfordrer til forskellige slags aktiviteter alt efter, hvad vi har planlagt, og hvad børnene har lyst til. Vi har cykler, legehuse og masser af små gemmesteder.

Når vi er tilbage på Engahvevej 88 i 2026, er det planen at genoptage vores samarbejde med Vestia Boldklub og København Ajax Håndbold. Her har vi adgang til indendørs og udendørs boldbaner. Dem har vi tidligere brugt ofte - blandt andet på faste legedage om eftermiddagen, hvor forældre til de store børn kunne mødes sammen med foreningsrepræsentanter til forskellige boldlege. Det ser vi frem til at vende tilbage til.

Fællesskab, foreningsliv og støttende voksne

Vi tilgår barnet og vores aktiviteter med afsæt i metoden "den pædagogiske bagdør". Den pædagogiske bagdør betyder, at et barn altid kan trække sig fra en aktivitet, eller at det pædagogiske personale kan ”bøje” aktiviteten for at sikre at alle børn kan deltage ud fra givne ressourcer. Herved styrker vi barnets forudsætning for deltagelse. Bagdøren kan også bruges som en ”time-out”, hvor barnet selv tager en pause eller det pædagogiske personale giver barnet en pause, hvorfra barnet senere kan træde ind i aktiviteten igen.

Som voksne sigter vi på at kunne gå forrest, ved siden af og bagved barnet. Vi går forrest når vi som voksne viser, hvordan man kan lege en leg eller deltage i en aktivitet.

Vi stiller os ved siden af barnet og følger dets initiativ og anerkender det og støtter ved behov.

Vi stiller os i baggrunden når barnet viser at det har mod på at øve sig på egen hånd. Vi følger på den måde barnets behov. Barnet ved dermed, at der altid er en støttende voksen samtidigt med at det har frihed til og mulighed for at udforske og udvikle sig efter egne ideer og nysgerrighed.

Vi arbejder aktivt med relations dannelse i hverdagen og har udover bevægelse og krop særligt fokus på voksnes samvær med børnene, børnenes interne relationer, og det at alle aktiviteter og hverdagsrutiner kan give anledning til udvikling og læring for barnet. Vi vil fremadrettet genetablere samarbejde med de omkringliggende idrætsforeninger Ajax og Vestia samt DGI om at introducere vores børn til foreningslivet og det at være en del af et større fællesskab.

Vi har et værdisæt, som vi deler med resten af vores klynge VVKF, som fokuserer på mod, fællesskab, fordybelse, vedholdenhed og nysgerrighed, som både gælder vores tilgang til børn og kollegaer.

Vores personale møder derfor barnet og hinanden med et åbent sind og troen på, at vi kan udvikle os sammen. Et trygt barn er som udgangspunkt et modigt barn, der kaster sig ud i nye oplevelser og indgår i nye fællesskaber med troen på, at de nok skal kunne klare det. Det er den slags børn, vi sender ud i verden hos Enghave Remise.